Khamis, 12 Ogos 2010


PANDUAN KERJA KURSUS TINGKATAN SATU

BENTUK MUKA BUMI DAN POTENSINYA

Tajuk

Bentuk muka bumi di kawasan kajian dan potensinya.

Senarai kandungan
  • Perkara/butiran
  • Halaman
Penghargaan
  • Sekolah/pengetua/guru
  • Ibu bapa/penjaga
  • Rakan-rakan
  • Pihak luar/responden
Pendahuluan

Menamakan kawasan kajian :
  • Sebab-sebab pemilihan kawasan
  • Tempoh masa kajian dijalankan
Objektif kajian

Hendaklah dikaitkan dengan kawasan kajian :
  • Bentuk muka bumi dan ciri-cirinya
  • Potensi bentuk muka bumi kepada kegiatan manusia
  • Halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia
  • Kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar
  • Langkah mengurangkan kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar
  • Penerapan nilai dan unsur patriotisme terhadap kawasan kajian
Kawasan Kajian

Menamakan kawasan kajian :
  • Latar belakang kawasan kajian
  • Perletakan kawasan kajian (pandang darat fizikal)
  • Lokasi kawasan kajian
  • Jarak dari bandar/pekan terdekat
Peta Kajian
  • Peta daerah (melampirkan satu peta daerah yang lengkap dengan tajuk, nama, lokasi kawasan kajian, arah mata angin dan bingkai)
  • Peta kawasan kajian (melukis peta lakar kawasan kajian yang tepat dan lengkap dengan tajuk, arah mata angin, kedudukan, simbol, petunjuk dan bingkai peta)
Kaedah Kajian
  • Pemerhatian
  • Temu bual
  • Soal selidik
  • Rujukan
Dapatan Kajian

Menamakan bentuk muka bumi

Bentuk muka bumi dan cirinya
  • Tanah tinggi
  • Tanah pamah
  • Pinggir laut
  • Saliran
Potensi bentuk muka bumi kepada kegiatan manusia dan pembangunan kawasan kajian
  • Tanah tinggi (pelancongan/pertanian/perlombongan/pembalakan)
  • Tanah pamah (petempatan/perindustrian/pengangkutan/pertanian)
  • Pinggir laut (pelancongan/pelabuhan/perikanan)
  • Saliran (kegunaan domestik/pengairan/eko-pelancongan/hidroelektrik)
Halangan bentuk muka bumi terhadap kegiatan manusia
  • Tanah tinggi (cerun curam/batuan keras/tanah nipis/tanah runtuh/gelongsoran tanah/terpencil)
  • Tanah pamah (berpaya/tanih gambut/mudah banjir/sempit)
  • Pinggir laut (hakisan ombak/tebing curam/berpaya/berlumpur/berbatu)
  • Saliran (aliran deras/pencemaran air/cetek/sungai lebar)
Kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar
  • Hakisan tanah
  • Tanah runtuh
  • Pemendapan sungai
  • Sungai cetek
  • Pencemaran air
  • Pencemaran tanah
  • Pencemaran udara
  • Peningkatan kelajuan angin
  • Banjir/banjir kilat
  • Kepupusan flora dan fauna
  • Peningkatan suhu
  • Ekosistem terganggu
  • Kawasan tadahan terjejas
  • Perubahan lanskap
Langkah mengurangkan kesan kegiatan manusia terhadap alam sekitar
  • Penanaman semula
  • Tanaman tutup bumi
  • Membina tembok simen atau konkrit
  • Membina kolam 'takungan banjir'
  • Pasang sangkar berdawai
  • Bina perparitan
  • Petrol tanpa plumbum
  • Alat catalytic converter
  • Kaedah biologi
  • Banjir/banjir kilat
Rumusan

Rumusan dikaitkan dengan :
  • Objektif kajian
  • Cadangan/pendapat
  • Penerapan nilai dan unsur patriotisme
Lampiran
  • Surat pengenalan diri murid
  • Surat kebenaran membuat kajian
  • Surat makluman kepada ibubapa/penjaga
  • Surat kebenaran ibubapa / penjaga
  • Surat penghargaan
  • Borang temu bual
  • Borang soal selidik
  • Gambar/foto
  • Bahan daripada pelbagai sumber - majalah, akhbar, internet
Rujukan
  • Buku teks
  • Atlas
  • Buku rujukan
  • Internet
  • Artikel (majalah/jurnal/surat khabar/buletin)
  • Orang sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan